اخبار روز ۱۳۹۷/۱۰/۲۴

بذر، ایران، دنیا

بذر اصلاح شده راه حل تامین نیاز غذایی و خودکفایی

در کشاورزی به هر بخش از گیاه که بتواند نسل دیگری از همان گیاه را تولید کند بذر می گویند. بذر یک رابطه زنده بین والدین و نتاج بوده و عامل اصلی انتشار گیاه از یک محیط به محیط دیگر می‌ باشد. از نظر بیولوژیکی بذر تخمک رسیده و بارور است که قابلیت رشد و تبدیل به یک گیاه کامل را دارد، اما از نظر کشاورزی و زراعت بذر مفهوم وسیع تری دارد. بذر از نظر زراعت یک میوه خشک و نا شکوفا است که می تواند دارای یک، دو یا چند تخمک باشد. بذور از نظر خصوصیات فیزیکی مانند رنگ، شکل، اندازه و خصوصیات بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی دارای تنوع بسیار زیادی هستند.

کیوی، ایران، دنیا

کشت کیوی وضعیتی خوب و آینده ای روشن دارد.

کیوی نام میوه ای است که برای اولین بار در سال 1347 در ایران کاشته شد.  این گیاه بومی چین است و از آنجا به نیوزیلند وارد شد و نام پرنده ملی این کشور که کیوی می باشد را به خود گرفت و در سطح جهانی شناخته شد. میوه کیوی با دارا بودن مقدار زیادی ویتامین ث و کالری کم جزء میوه های مفید قرار گرفته است. این میوه همچنین پتاسیم و منیزیم قابل توجهی دارد. 

برنج، ایران، دنیا

برنج ایران بسیار با کیفیت است ولی کمیت آن هنوز ما را به خودکفایی نرسانده است

برنج از مهمترین غلات و تامین کننده غذای نیمی از جهان است.  گیاهی است یکساله که در شرایط مطلوب و دما های بین 20 تا 37 درجه بهترین رشد را دارد. نیاز بالایی به آب برای تولید دارد که نزدیک به 80 درصد آب مورد نیاز برای کشت این محصول در دنیا در مناطق استوایی توسط آب باران تامین می  شود. این ماده غذایی دارای بیش از 80 درصد کربوهیدرات بوده و مقادیر مناسبی از ویتامین های گروه ب در آن وجود دارد. دارای ارقام زودرس، میان رس و دیر رس است. 

پسته، ایران، دنیا

به مهم ترین عنصر صادرات غیر نفتی بیشتر توجه کنیم.

پسته گیاهی گلدار از خانواده آناکاردیاسه و بومی منطقه غرب آسیا  است که گل های نر و ماده آن بر روی دو پایه متفاوت قرار دارد. میوه این گیاه بیشتر به صورت خشکبار و همچنین تازه خوری مصرف می شود. پسته همچون دیگر مغز ها دارای ارزش غذایی بالایی است و بخش زیادی از آن را چربی تشکیل داده است. حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین های ب، ث و آ می باشد.